• Home
  • Zoeken
  • Ledenlijst
  • Informatie over fretten
  • Inloggen (registreren niet meer mogelijk)
  • Uitloggen

Login
Username:
Password: Lost Password?

Frettenforum
Frettenforum Alles over fretten Opvoeding (bijtgedrag en onzindelijkheid) Bijtende Frettendame

Pages (3): 1 2 3 Next »
Thread Modes
Bijtende Frettendame
Offline Dessy
Peuterfret
**
Threads: 6
31 May 2012, 19:41
Hallo iedereen,
5 weken geleden heb ik een albinofretje in huis gehaald.Deze was gevonden en bij een knaagdierenopvang opgenomen. Nadat ze door de dierenarts gezond was verklaard mocht ik haar eerder mee naar huis nemen, omdat ze daar tussen de konijnen, cavia's enz. zat, geen ideale plek voor een fret. De eerste vier weken was het een geweldig diertje. Lief voor ieder ander, zat totaal geen kwaad. We konden dan ook echt 'alles' met haar doen. Kinderen konden met haar spelen, viel zelfs bij hen op schoot in slaap. De honden die hier ook lopen negeerde haar en zo nu en dan was ze, de fret dan, de honden op haar manier aan het uitdagen en zelfs dan werd ze genegeerd. De frettenbrokken eet ze goed. De kip (gekookt en rauw) die ik haar aanbood, kattenvoer en zelfs de carnibest at ze niet. Ze ruikt eraan en meer doet ze dan ook niet. Tussentijds heb ik nog een fretje, een wildkleur-mannetje erbij genomen. In het begin was het mekaar aftasten, met een hoop geschreeuw. Na een paar dagen was het contact tussen beide fretten verbetert en wilde de albino alwel spelen maar de wildkkleur vond het nog allemaal een beetje eng.
Vorige week heb ik haar laten sterileren. De eertse nacht heb ik beide fretten even apart gehouden. De dag erna ging het tussen beide verder zoals het ging voor de sterilistatie. Sindsdien is ze kwa gedrag heel erg veranderd. Tussen de 2 fretten ging het er ook zo heftig aan toe dat ik na 2 dagen besloot de fretten weer apart te nemen omdat de wildkleur ook niet meer at en dronk en zich alleen maar verschool in zijn matje. Deze is helaas terug gegaan naar zijn oude baasje. Sindsdien is ze kwa gedrag heel erg veranderd. Nu loopt ze in haar kooi alle kanten eraf. Loopt te slepen met al haar doeken, van de ene hoek naar de andere hoek. Slapen is ook heel veel minder geworden. Zodra ik haar pak is ze niet meer ontspannen zoals ze voorheen wel was, en zodra ze de kans krijgt hangt ze in mijn vingers. Geluk heb ik dan nog wel dat ze (nog) niet doorbijt. Zodra ze mij dan bijt en vast heeft gepakt, pak ik haar in haar nekvel, blaas in dr neus en zeg dan ook nog op een bepaalde toon Nee tegen haar. Het duurt echter wel heel lang voordat ze loslaat, 'geeuwen' doet ze dan ook niet. Kinderen durven haar nu ook niet meer vast te houden. Als ze losloopt volgt ze mij dan ook overal heen en als de honden in de buurt staan pakt ze hen in de poten. Ik kan haar kooi nu ook niet meer in zonder dat ze haar tanden in mijn armen zet.

Wat zou het kunnen geweest zijn dat haar gedrag zo erg veranderd is??

Kunnen en willen jullie mij helpen met advies, want wegdoen wil ik haar niet. Ik wil alles op alles zetten om haar te helpen, dit gedrag voor zover het mogelijk is, bij haar weg te kunnen nemen en de fret terug te krijgen die ze hier de eerste weken was!
Find
Reply Top
Offline Joyce1986
Midlifecrisisfret
Threads: 201
31 May 2012, 20:05
misschien handig om even te vermelden hoe oud ze is ? of lees ik daar overheen ??? ik kan er verder niet veel over vertellen heb er geen ervaring mee maar andere forumgebruikers vast wel verder zijn er ook veel topics over bijten ( zie de zoekfunctie )
In Loving memory of Hobbel , Yara , Rossi en Smoover
Find
Reply Top
Offline xsensah
Ex-forumgebruiker
Threads: 30
31 May 2012, 20:07
Ik denk dat ze meer tijd nodig heeft . Er zijn veel veranderingen en stress voor haar geweest . Dit had ik ook met de mijne die begint nu na maanden pas een beetje relax te wordeb
Find
Reply Top
Offline Maartje
Midlifecrisisfret
Threads: 21
31 May 2012, 22:32
mijn eerste ingeving zo te horen is dat er behoorlijk wat gebeurd is met dit dametje in een hele korte tijd. In 5 weken is ze gevonden, in het asiel, allemaal andere beesten, naar een nieuw huisje, nieuwe mensen, nieuwe dieren, nieuwe fret, gecastreerd, volgende dag weer die fret in je gebied, dan fret weer weg, mensen om je heen. Kortom: behoorlijk druk. Fretten kunnen weken nodig hebben om te wennen, soms zelfs maanden en die kans heeft ze nog niet gehad.
- je moet haar vertrouwen zien te winnen. Nekvel pakken en in de neus blazen zijn geen goede methodes om haar te bestraffen. Het effect ervan is vaak minimaal en haar vertrouwen win je er ook niet mee.
Als ze bijt, geef haar dan een time-out. Zet haar gewoon weer terug in haar kooi. Negeer haar dan en laat haar een paar minuutjes later er weer uit. Een minuut is een eeuwigheid voor een fret en zij wil loslopen, dus daar heb je haar meer mee Wink
- aangezien ze eerst heel lief was, en nu opeens zo bijterig is, zou ik naar een goede DA met haar gaan en haar goed laten nakijken. Er kan een medische oorzaak zijn en een fret die zich niet lekker voelt, kan gaan blazen, nukken en bijterig worden.
- ze komt op mij nu over als een fretje die graag het rijk alleen heeft. Jammer voor jou, maar een 'frettenvriendje' is niet echt nodig bij haar. Wink Daarmee zorg je alleen nog maar voor meer stress.
- praat heel veel tegen haar, zodat ze aan je stem went. Persoonlijk zou ik er ook voor zorgen dat ze alleen loslooptijd heeft. Honden, kinderen en andere mensen kun je later nog wel introduceren Wink Nu heeft ze alles in 1x over haar heen gehad.
Find
Reply Top
Offline Dessy
Peuterfret
**
1 June 2012, 9:16
Op de vraag hoe oud Blanca is, ze is niet ouder dan 2 jaar oud geschat dus vermoedelijk voorjaar 2010 geboren. Dat het stress zou kunnen zijn vermoedde ik al. Daar ze op een gegeven ogenblik zo ontspannen erbij lag en er gebeurde iets in de omgeving dat dat ik haar helemaal gespannen op mijn schoot voelde liggen.
Ik ga haar zometeen met kooi op een rustiger plekje neerzetten. Want het is ook zo zodra ze mij hoort gelijk wakker is en voor zover ze kan in haar kooi mij naar alle kanten volgt. Het stukje aan mijn stem laten wennen is dus niet meer nodig Wink
Zojuist heb ik haar weer uit de kooi gehaald en ging nu veel rustiger, ze zocht wel mijn vingers op om haar tanden erin te kunnen zetten maar kon dit steeds voor zijn en na een paar minuten lag ze heerlijk rustig op mijn schoot.
Maandag moet ik zowiezo met haar naar de dierenarts terug om de hectingen er uit te laten halen en dan laar ik opnieuw even naar haar oren kijken daar ze veel bij haar oren krabt en ik vuil zie in haar oren. Miscchien dus ook probleem oormijt.

Wat betreft dit alles ga ik opnieuw met haar aan de slag op een rustiger plekkje zonder al te veel gedoe om haar heen.

Jullie alvast bedankt met het meedenken naar oplossingen!
Find
Reply Top
Offline Noor
Modderfretten
Threads: 121
Aantal fretten: 2
1 June 2012, 9:20
Heel goed dat je het bijten voor kon zijn! Dat is een goede stap, want niet hoeven straffen scheelt weer stress.

Slim om haar oren even te laten checken, al hoeft het krabben niets te betekenen. Als ze oormijt heeft even een pipet Stronghold in de nek Smile
[Image: 6847621237_f16488a6e0.jpg]
Flea 17-03-2007 / 20-10-2014
Vlooi 17-03-2007 / 20-12-2014
Find
Reply Top
Offline Dessy
Peuterfret
**
1 June 2012, 9:33
[Image: Blancadefret.jpg]

Voor de nieuwsgierige onder jullie Wink Aangenaam om kennis te maken ... Blanca!
Find
Reply Top
Offline JICVDM
Puberfret
Threads: 16
Aantal fretten: 4
1 June 2012, 11:09
Hoi Blanca Smile je bent een prachtig dametje ! ff187
Find
Reply Top
Offline Maartje
Midlifecrisisfret
Threads: 21
1 June 2012, 11:11
ff34 wow, wat een prachtige witte dame!
Find
Reply Top
Offline Suzy
Oma Fret
Threads: 192
1 June 2012, 11:30
Dat is zeer zeker een mooie tante! Smile
"Je kunt de tijd niet doden, 't is de tijd die alles doodt."
Find
Reply Top
Offline Birgit
Administrator
Threads: 917
Aantal fretten: 1
1 June 2012, 11:59
Mooie dame!

Ik sluit me aan bij Maartje, er is veel gebeurd in vijf weken. Maar dat ze na de castratie bijteriger wordt, is wel raar. Kan daar niet iets mis gegaan zijn bij de operatie? Ook slepen met doekjes etc. zie je vaak bij loopse dames die een nest bouwen. Ik vind het opvallend dat ze er nu net mee begint. Hoe geneest de wond?

Ik zou haar nu proberen zoveel mogelijk rust te geven. Rust is niet 'niet naar omkijken', maar vooral haar in haar eigen tempo de wereld laten ontdekken. Dus kooi openzetten en maar laten lopen. Geen andere fretten er nog bij, eerst herstellen van de operatie en de verhuizing. Een tweejarige fret die op schoot ligt, vind ik ook wel vrij rustig. Meestal zijn ze niet van het stilzitten. Dus ik zou toch even nagaan bij een goede dierenarts (bekend met fretten) of er niet iets mis is.
[Image: BannerFF.jpg]
Find
Reply Top
Offline Dessy
Peuterfret
**
1 June 2012, 12:26
Dank jullie wel allemaal voor de complimenten.

Haar voorgeschiedenis ken ik dus helaas niet. Enige wat ik dus wist heb ik eerder vertelt. Thuis gekomen met haar heb ik haar 2 dagen even rustig laten wennen aan de nieuwe omgeving. Als ze dan rondliep was ze al snel moe en ging op een voor en door haar gevonden plekkje liggen slapen. Ik pakte haar dan op en legde haar in haar kooi. Op schoot slapen deed ze alleen als ze door de woonkamer had gelopen en naar ons toe kwam. Zodra de kooi openging wist ze ook nie hoe snel ze eruit moest uitkwam om de woonkamer weer helemaal opnieuw verkennen en ging dan ook steeds beetje bij beetje ook overal op en in klimmmen. Tis een hele nieuwsgierige dame en deed dat nieuwsgierige ook eer aan. Alleen was het nooit voor lange tijd en dat is dan ook idd het enige dat ik zelfs wel vreemd vond, maar ik ken haar voorgeschiedenis dan ook niet. Weet dus niet wat ze gewend was.

Voorheen wende ze overal heel snel aan, zelfs aan het mannetje die ik erbij had genomen. Eerste 2 dagen ging het er dus best wel even 'heftig' aan toe en Blanca was ook eigenlijk de eerste die wel liet merken door te mokken naar de wildkleur, alleen de wildkleur was hier kennelijk nog niet aan toe. Vlak voordat de operatie gepland was liet nu ook de wildkleur wel merken dat hij het leuk begon te vinden. Tot na de sterilsatie dan. toen was het Blanca die hem heftig begon te bespringen en hem echt aanvloog. Dit heb ik een aantal dagen aangekeken totdat ik merkte dat hij niet meer at, dronk en de kans van haar niet meer kreeg om zelfs zijn matje uit te komen. De rest is ook bekend als jullie het vorige bericht gelezen hebben.

Daarom hoop ik nu met opnieuw met haar te kunnen beginnen en haar weer terug te krijgen zoals ze wat. Al moet het me maanden gaan duren .. ik heb het er voor over.

Sinds vanmorgen probeert ze me nog wel te 'bijten', haar in de nek vastpaken helpt niet dus heb dat ook opgegeven en zorg gewoon dat ik haar voor ben. Ze lijkt nu ook wel iets ontspanner te zijn als ik met haar alleen ben zonder alle drukte om haar heen.
Op deze manier ga ik het aanpakken en hopelijk komen we uiteindelijk uit op het gewenste resultaat!
Find
Reply Top
Offline Dessy
Peuterfret
**
1 June 2012, 12:34
@Birgit

Achteraf ben ik het ook helemaal met jullie eens dat er heel veel gebeurt is. Maar ondanks pakte ze het allemaal heel goed op. Dacht ik dan!Tot de sterilisatie. Zover mij vertelt is is de operatie goed gegaan.De wond geneest gelukkig goed en heeft geen tekenen van een eventuele ontsteking getoont.

Toen ze begon te slepen met die doeken dacht ik hetzelfde als wat jij zojuist schreef. Zou het kunnen zijn dat ze misschien schijnzwanger zou kunnen zijn?? De hormonen gieren natuurlijk nog door het lichaampje. Want hoe dat bij fretten zit weet ik eigenlijk niet.

Maandag gaan mijn jongens weer naar school en dan is er nog meer tijd om haar rustig in de kamer te laten rondlopen en haar even die aandacht te geven die ze nu nodig heeft.

Wederom toch weer bedankt voor alle reactie's!!
Find
Reply Top
Offline Birgit
Administrator
1 June 2012, 12:36
Ik heb eigenlijk niet zoveel ervaring met dames en castratie. Ik heb de laatste jaren alleen frettenmannen gehad. Maar blijf haar even in de gaten houden en lekker laten lopen en haar ding doen. Ook een andere fret kan voor een fret echt tot veel onrust zorgen. Het kan ook een optelsommetje zijn geweest Smile
Find
Reply Top
Offline Dessy
Peuterfret
**
4 June 2012, 10:53
Goedemorgen/middag ..

Om jullie toch even op de hoogte te stellen van hoe het gegaan is het afgelopen weekend hier weer even een reactie.

Haar even weg gezet te hebben naar een rustig plekkie werkte niet echt. Ze werd juist nog meer gefrusteert dus heb dr weer lekker beneden in de woonkamer gezet. Veel met dr bezig geweest en daar reageerde ze goed op. Nu hapt ze meer naar me handen als dat ze bijt. Ook heb ik gemerkt dat als ze sneller is als mij dat een tikje op haar neus (zoals men ook bij een hondenpup doet) wel invloed heeft op haar.

Vanmorgen ben ik zoals gezegt naar de DA geweest om haar hechtingen van de sterilisatie te verwijderen, die wond was trouwens heel mooi genezen. Tevens zijn haar oren nagekeken en op een boel oorsmeer zien die er ook goed uit, dus geen oormijt ontdekt. Na met haar gesproken te hebben op haar plotselingen gedrag is duidelijk geworden dat Blanca dus schijnzwanger schijnt te zijn. Sinds gisteren merkte ik dat ze aan het verharen is en dat haar tepels opgezet zijn. Slepen van de doeken is nog erger geworden. Waarom ze dus zo heftig reageert zodra ik haar kooi in ga .. zal dan hier ook mee te maken hebben. Vor de rest vond de DA dat ze fit genoeg reageerde en eruit zag en dat ik me geen ernstige zorgen hoefde te maken. ze denkt juist nu ze dus deze symptonen heeft dat de kans groot is dat ze na verloop van tijd gewoon weeer de fret wordt die ze was.

Ps .. was eigenlijk nog vergeten te melden dat er ook sprake kan zijn van een taalbarriere Wink. Blijkt dat de chip die ze heeft in het buitenland staat geregristreert en dat ze dus niks snapt van de waarschuwingen die ik in het nederlands geef
Find
Reply Top
Offline Birgit
Administrator
5 June 2012, 9:11
Old_old_big_smile

Ik denk dat er bij fretten meer nodig is dan de juiste taal om te luisteren ff315 . Maar joh, een schijndracht? Je kan daar ook een medicijn tegen geven. Dan is het binnen een paar dagen over en geeft het haar ook meer rust. Ik kan alleen de naam ervan niet vinden Sad
Find
Reply Top
Offline Dessy
Peuterfret
**
5 June 2012, 9:30
Bedankt voor die tip Birgit. Zojuist contact gehad met de DA en deze hebben druppels die ik haar kan gaan geven. Zometeen dus even gaan ophalen!
Find
Reply Top
Offline Rebels
Veteranenfret
Threads: 42
Aantal fretten: -1
5 June 2012, 9:31
erg mooie fret zeg!! hallo blanca fffreddict
"Sometimes, within enough love, ordernairy objects can come to possess their own magic"

Find
Reply Top
Offline Dessy
Peuterfret
**
5 June 2012, 9:32
Rebels Wrote:erg mooie fret zeg!! hallo blanca fffreddict

Dank je wel Old_old_big_smile
Find
Reply Top
Offline Suzy
Oma Fret
Threads: 192
5 June 2012, 11:58
Ik heb toen voor mijn fretje “Galastop“ gehaald en dat heeft goed geholpen...Wink
Kreeg er wel een spuitje bij omdat het normaal gesproken voor grotere dieren is en er is toen uitgerekend hoeveel ik moest geven, gaat naar gewicht.
"Je kunt de tijd niet doden, 't is de tijd die alles doodt."
Find
Reply Top
Pages (3): 1 2 3 Next »

Possibly Related Threads...
Thread Author Replies Views Last Post
  Heb een bijtende voetzoeker ;) wildcat 16 2.199 5 February 2013, 17:32
Last Post: Arathonk
  Bijtende fret zoekt leraar Depjuh 21 3.876 22 December 2011, 11:06
Last Post: Muse
  Bijtende Pup Shara 39 5.686 27 July 2011, 9:12
Last Post: Suzy
  Bijtende pup/ beginnersprobleem? Myriam 34 2.908 19 April 2009, 18:53
Last Post: monique B.
  een bijtende fret in de kaak knijpen? Fretsol 19 2.982 15 February 2005, 10:22
Last Post: monique B.

Deel op Facebook   Tweet via Twitter  

Users browsing this thread:
1 Guest(s)

•  
  • Return to Top  
  • Light modus  
  •  Contact Us
Theme © 2014 iAndrew