• Home
  • Zoeken
  • Ledenlijst
  • Informatie over fretten
  • Inloggen (registreren niet meer mogelijk)
  • Uitloggen

Login
Username:
Password: Lost Password?

Frettenforum
Frettenforum Alles over fretten Opvoeding (bijtgedrag en onzindelijkheid) Nieuwe pups bijten

Pages (5): 1 2 3 4 5 Next »
Thread Modes
Nieuwe pups bijten
Offline KellyintGroen
Kleuterfret
Threads: 3
Aantal fretten: 2
24 August 2014, 11:24
Hallo ik ben kelly en ik voel me een beetje voorschut dat ik nu al een berichtje moet plaatsen.. Ik heb gisteren mijn 2 fretjes opgehaald een jongen en een meisjes (broer en zus) (10 weken) toen ik thuis kwam heb ik ze in de kamer gezet waar ze verblijven en heb ze uit de transportbox laten lopen en de omgeving laten verkennen ik ging daarbij in de kamer zitten het vrouwtje liep de hele kamer rond die was lekker de omgeving aan het verkennen. Het mannetje daarin tegen kwam vaak naar me toe wat ik natuurlijk prachtig vond maar hij beet of hapte me elke keer. In mn vingers tenen benen broek voeten waarop ik dacht dat ik hem dus moest corrigeren door hem in zn nekvel te pakken en nee tegen hem te zeggen en heb weg te zetten maar hij bleef terug komen en bleef het doet ook heb ik hem een time out gegeven dit werkte ook niet. Ook het vrouwtje die ik eerst kon oppakken en kon aaien beet me en waarop ik het zelfde wilde doen ;in de nekvel pakken waarop ze me juist wilde aanvallen. Ik heb ze terug in de kooi gezet met schrik waarop ik dacht hoe moet ik dit gaan doen ! Heeft iemand tips ? Hoe leer ik ze het bijten nou af en hoe moet ik ze wel goed straffen ? Toen heb ik ze even met rust gelaten en toen ik terug kwam hadden ze heel de kooi geterroriseerd overal brokjes poep en plas is dit ook normaal? Ze lagen wel te slapen als engeltjes haha! Ik hoor graag van jullie bedankt alvast !! Groetjes kelly :)

Find
Reply Top
Offline Lelibel
Midlifecrisisfret
Threads: 30
Aantal fretten: 5
24 August 2014, 11:38
Je gaat veelte snel. Je moet ze helemaal nog niet los laten lopen en moeten corrigeren in de eerste dagen. Ze moeten de tijd krijgen om te wennen in de kooi, ze moeten een goed gevuld buikje hebben met kwalitatieve voeding en je moet vooral dus niet willen corrigeren nog. Je wilt namelijk een band met ze opbouwen, en gelijk zo'n eerste ervaring is niet een al te leuke... Het onzindelijke komt 1 omdat het nog pups zijn, en 2 omdat ze de kooi, de bakken en je bakvulling nog niet kennen. Netjes opruimen dus elke keer, net zo lang tot ze begrijpen waar het wel hoort Smile. Maar gun ze hun tijd! Nog even niet rond laten lopen tot ze gewend zijn aan hun kooi en wat beter aan jou. Heb je een hengel in huis om mee te spelen? Dat leidt het mannetje ook wat af van je zodra ze wel kunnen loslopen.
Find
Reply Top
Offline KellyintGroen
Kleuterfret
24 August 2014, 11:43
Hoi lelibel , ja nadat ik wat forums gelezen had wist ik al dat ik het fout aangepakt had. Ik wilde gewoon te graag denk ik ik zal het een paar dagen rustig aan met ze doen. Dankjewel voor de reactie!
Find
Reply Top
Offline naatje
Puberfret
Threads: 14
24 August 2014, 19:42
Mijn fretten waren ook onzindelijk, naja dat dacht ik. Telkens de hele kooi vol poep en plas. Ze deden dit wel steeds op een zelfde plek, dus hun poepbak verhuist naar de plek waar ze het steeds doen en sindsdien gaat het goed. Fretten willen niet altijd op de plek die jij als baasje geeft voor een wc naar de wc gaan. Als je ze straks los laat lopen in de kamer zal het ook wel fout gaan en zullen ze wel een hoekje vinden waar ze graag hun behoefte doen. Als je daar ook een bak neer zet zul je zien dat ze het er netjes op gaan doen Smile
Find
Reply Top
Offline KellyintGroen
Kleuterfret
25 August 2014, 9:28
Hoi naatje, in de kooi deden ze alles in een bepaalde hoek daar heb ik toen de wc gezet en nu doen ze het juist in de andere hoek haha!
Find
Reply Top
Offline Lelibel
Midlifecrisisfret
25 August 2014, 10:45
Ja het is per pup/fret even passen en meten wat ze fijn vinden. Soms werkt de bak verplaatsen omdat ze die locatie gewend zijn (persé links of persé rechts) en soms werkt het om er doeken neer te leggen, maar bij jou dus niet Kelly. Klinkt als fretten die helemaal geen bak gewend zijn nog. Zal even 1 of 2 weekjes duren gok ik zo Smile. Lekker de tijd geven.

Ik ben ook op die wijze begonnen (te graag willend) echter was er toen veel minder informatie te vinden. Dat heeft heel wat meer gedoe gekost daardoor.
Find
Reply Top
Offline KellyintGroen
Kleuterfret
25 August 2014, 10:56
Achja ik ruim het gewoon op geen probleem! Is met nieuwe hondjes ook zo gewoon geduld hebben . Ik ga dalijk zo'n hengel kopen zodat ze ermee kunnen spelen. Gisteren avond heb ik ze even uit de kooi gelaten zodat ik de kooi kon schoonmaken toen hebben ze bijna niet gegeten en heel veel gespeeld ik heb ze nu 3 dagen mag ik ze nu al wat meer uit de kooi halen ? Of moet ik nog even wachten ? Ook als ze uit de kooi zijn zoekt vooral het mannetje me de hele tijd op mag ik hier al op ingaan door hem te aaien of op te pakken of moet ik hem mij laten onderzoeken?
Find
Reply Top
Offline Lelibel
Midlifecrisisfret
25 August 2014, 11:00
Ja na 3 dagen, en als je merkt dat ze eraan toe zijn (niet meer onder de indruk of angstig) kun je ze er voorzichtig uit laten. Gewoon hun reacties in de gaten houden en karakters leren kennen. Je mag hem best over je heen laten kruipen en wat aaien, maar zoek niet de confrontatie op zodat hij je kan bijten. Hij moet even aan je geur wennen eerst, geef dat ong. een week. De hengel zal ook helpen. Heb je ook snoepjes in huis die ze lusten? Het werkt erg goed om een hand vol snoepjes aan te bieden, waarbij ze zelf een snoepje van het midden van je hand moeten uitzoeken en dus de randen van je hand te negeren. Dat is een goede test, en ze worden direct beloond als het goed gaat Smile.
Find
Reply Top
Offline KellyintGroen
Kleuterfret
25 August 2014, 15:07
Dat is een goede tip met de snoepjes ik ga het straks proberen ! Thankss
Find
Reply Top
Offline Lelibel
Midlifecrisisfret
25 August 2014, 15:15
Er staan er nog meer op deze pagina:
http://www.fretteninformatie.nl/algemeen/opvoeding/

(onder opvoedmethode)
Find
Reply Top
Offline KellyintGroen
Kleuterfret
25 August 2014, 15:40 (This post was last modified: 25 August 2014, 15:42 by KellyintGroen.)
Maar als ze me straks bijten he mag ik ze dan wel of nog niet corrigeren of nog niet en hoe mag ik ze corrigeren?
Find
Reply Top
Offline Lelibel
Midlifecrisisfret
25 August 2014, 16:10
Jawel hoor, daar mag je nu ook wel mee beginnen na 3 dagen rust Smile. Maar bouw het rustig op. Je moet meer leuke ervaringen hebben dan slechte, voor jezelf maar ook voor hen. Dus maximaal 3x hoeven ingrijpen en anders even weer de kooi in.
Find
Reply Top
Offline KellyintGroen
Kleuterfret
25 August 2014, 16:39
Dankuuu voor de tips
Find
Reply Top
Offline KellyintGroen
Kleuterfret
25 August 2014, 18:59
Hoii even een update we hebben 2 uur gespeeld en ze vonden het geweldig spelen springen rennen overal onderdoor en tussendoor de hengel was een groot succes !! En ze hebben me niet gebeten alleen geknabbelt waarop ik auw riep en ze stopte ze zochten me zelf op en kroopen over me heen oppakken is nog geen succes maar we are working onn it!!
Find
Reply Top
Offline Lelibel
Midlifecrisisfret
26 August 2014, 9:31
Pups willen ook niet opgepakt worden. Die willen dollen! En als ze dan over je heen lopen, dan willen ze hooguit in donkere holletjes graven. Fretten zijn sowieso geen stilzit dieren om veel op te pakken Wink.

Maar klinkt heel goed! Ga zo door! Je leert ze vanzelf wel beter kennen Smile.
Find
Reply Top
Offline KellyintGroen
Kleuterfret
26 August 2014, 12:36
Hoi lelibel ik vind het moeilijk om te bepalen wanneer ik ze nou moet straffen , ik pak ze alleen op als ik ze terug in de kooi doe na het loslopen en spelen als ik ze dan vast heb proberen ze me te bijten maar raken me niet altijd hoe pak ik dit dan het beste aan?
Find
Reply Top
Offline Lelibel
Midlifecrisisfret
26 August 2014, 12:39
Dat is gewoon speelsigheid. In principe moet jij alleen je stem verheffen / straffen op het moment dat jij het te ver vind gaan. Uiteindelijk moet jij er ook mee leven natuurlijk Smile. Maar natuurlijk moet een pup gewoon mogen spelen... En een beetje om zich heen happen als jij hem/haar oppakt om terug te zetten... dat hoort er wel bij Wink. De kunst is dat je ze zo leert pakken dat ze je dus inderdaad niet kunnen pakken dan, en die heb je zo te horen al onder de knie! Heel goed.
Find
Reply Top
Offline Birgit
Administrator
Threads: 917
Aantal fretten: 1
26 August 2014, 13:57
Veel pups willen inderdaad in je hand happen als je ze terug wil zetten. Dat is niet bedoeld om gemeen te zijn inderdaad. Zij willen gewoon loslopen en rennen Smile
[Image: BannerFF.jpg]
Find
Reply Top
Offline KellyintGroen
Kleuterfret
26 August 2014, 14:51
Okayy dus al ik ze oppak om terug te zetten en bijten me niet raak of hard hoef ik ze niet te corrigeren? Ik moet zeggen ik heb ze nu 4 dagen en ze lopen over me heen en snuffelen ze aan me handen die heb ik dan in een vuist zodat mn vingers niet aantrekkelijk zijn maar dan snuffelen ze en lopen ze weer verder af een toe een knabbeltje maar heel zachtjes en dan hoef ik alleen nee te zeggen ook als ik mn benen tegen elkaar doe kruipen ze erdoorheen of laten ze zich erdoorheen glijden maar dat zijn allemaal goede tekens denk ik toch ?? Wel als ik ze probeer te aaien proberen ze wel te bijten dus dat doe ik nog niet teveel nog tips hoe ik ze verder aan me kan laten wennen en dat ze het aaien tolereren? Of is dat gewoon nog afwachten?
Find
Reply Top
Offline Birgit
Administrator
Threads: 917
Aantal fretten: 1
26 August 2014, 16:40
Ik aai fretten eigenlijk niet als ze loslopen. Ze staan toch niet stil en hebben er niet zoveel mee. Fretten zijn zowel roofdieren als prooidieren en als je ze plotseling aait, gebeurt het ook dat ze schrikken en dan happen. Zeker als ze jong zijn dan kennen ze 'aaien' niet echt, dat is iets wat vanzelf wel groeit. Ze zijn nu vreselijk speels en jong. Straks hebben ze ook meer tijd voor jou. Nu zijn ze gewoon mega druk nog Smile. Verder klinkt het goed hoor! Moet goed komen tussen jullie!
[Image: BannerFF.jpg]
Find
Reply Top
Pages (5): 1 2 3 4 5 Next »

Possibly Related Threads...
Thread Author Replies Views Last Post
  Nieuwe frettenpups bijten elkaar en ons Dniesj 50 8.111 31 July 2012, 15:46
Last Post: Dniesj
  Jonge pups opvoeden, hoe doe je dat... Natasja22 4 1.376 13 April 2012, 14:33
Last Post: Lelibel
  2 jarige nieuwe fret gedrag,diaree,bijten corigeren bella_nikita 17 2.754 12 May 2011, 21:36
Last Post: Lelibel
  Pups: zindelijkheid, bijten en loslopen? Semmy 27 2.754 20 August 2010, 13:43
Last Post: Semmy
  Even checken of ik goed bezig ben (opvoeding pups) Natascha89 7 1.417 19 May 2009, 10:31
Last Post: CISKA
  2 jonge pups en wat extra info gevraagd bij bijten kellyenjonathan 10 1.449 17 May 2009, 9:12
Last Post: Birgit

Deel op Facebook   Tweet via Twitter  

Users browsing this thread:
1 Guest(s)

•  
  • Return to Top  
  • Light modus  
  •  Contact Us
Theme © 2014 iAndrew